Sandro Lombardo – The new city – Dubai
Dubai is a new city, a city that wants to be modern, starting with its urban planning and its architecture.
It is a large urban center that opposes the verticality of the skyscrapers to the horizon of the desert; modernity soaring upwards to the Islamic tradition.
“It is of cities like dreams: everything imaginable can be dreamed but even the most unexpected dream is a puzzle that hides a desire, or its reverse side, a fear. Cities like dreams are built of desires and fears, even the thread of their discourse is secret, their rules are absurd, the perspectives deceptive, and everything hides another. “
The invisible cities – Italo Calvino
Dubai è una nuova città, una città che vuole essere moderna, ad iniziare dalla sua urbanistica e dalle sue architetture.
E’ un grande centro urbano che oppone la verticalità dei grattacieli all’orizzonte del deserto; la modernità svettante verso l’alto alla tradizione islamica.
“E’ delle città come dei sogni: tutto l’immaginabile può essere sognato ma anche il sogno più inatteso è un rebus che nasconde un desiderio, oppure il suo rovescio, una paura. Le città come i sogni sono costruite di desideri e di paure, anche il filo del loro discorso è segreto, le loro regole sono assurde, le prospettive ingannevoli, e ogni cosa ne nasconde un’altra.”
Le città invisibili – Italo Calvino